مدیر جوان

فکر نگاری به جای طوفان فکری !

فکر نگاری
استفاده ی حداکثری از جلسات طوفان فکری

بسیاری از ما در جلسات طوفان فکری شرکت کرده ایم . این جلسات برای خلق ایده ها و یافتن راه حل هایی خلاقانه برای مسائل رایج شده اند.

آن چیزی که اغلب در جلسات طوفان مغزی اتفاق می افتد این است که نفرات کلیدی تیم صحبت می کنند و ایده های خودشان را بیان می کنند. سپس سایر نفرات درباره ی ایده های مطرح شده بحث می کنند و درنهایت یک راه حل که مورد تایید همگان است ارائه می شود ، بدون اینکه به سایر ایده هایی که امکان مطرح شدن داشت توجه کنند.

این مسئله یکی از اشکالات روند طوفان فکری است. بعضی از افراد گروه به دلیل خجالت کشیدن و یا اینکه ممکن است نظراتشان توسط دیگران رد شوند ، صحبت نمی کنند.بعضی هم حرف نمی زنند چون از این مسئله می ترسند که نظرات آن ها و جسورانه باشد.

افراد با اعتماد به نفس بالا و جسورتر نیز از نظرات خودشان دفاع می کنند بدون اینکه به گفته های دیگران گوش فرا دهند . هم چنین ممکن است اعضای محافظه کار تمایل داشته باشند راه حل های مطمئن و کم خطر را بیان کنند.

درست است که طوفان مغزی در گردهم آوردن افراد برای فکرکردن درباره مسائل بسار موثر است.با این وجود اگر شما با موانعی که در پاراگراف های قبلی ذکر شد روبرو شوید ، چطور می خواهید بر آن ها غلبه کنید ؟ اجرای تکنیک فکر نگاری روندی را به وجد می آورد تا هرکس بدون اینکه احساس تهدید کند ، در مباحث شرکت کند. این رویه قادر به خلق راه حل های بالقوه بیشتری در مقایسه با رئوش های مرسوم است.

اما چرا ؟ یکی از دلایل این است که در جلسات طوفان فکری رایج ، در یک لحظه فقط یک نفر قادر به صحبت کردن است . در طی زمانی که یکی از اعضا صحبت می کند ، سایرین درحال ویرایش مطالب هستند یا اینکه ایده هایشان را فراموش می کنند. به این اتفاق “بلوکه شدن ” می گویند که خلاقیت و کارآیی را به شدت کاهش می دهد .فکرنگاری کمک می کند که بلوکه شدن به حداقل برسد.

در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که فکر نگاری چیست و شیوه راه اندازی آن در تیم تان چگونه است.

فکر نگاری چیست ؟

طوفان فکری
فکر نگاری

فکرنگاری شبیه طوفان فکری است چرا که هر دوی آنها روشی برای خلق ایده و راه حل برای مسائل هستند.اما تفاوت آنها این است که در فکرنگاری به همه ی اعضا فرصت برابر برای شرکت در بحث ها داده می شود و این روش اعضای تیم را قادر می سازد تا بدون بلوکه شدن فکر کنند.
در اینجا گام های لازم برای اجرای موثر یک جلسه ی فکرنگاری بیان شده است :
1- اعضای گروه را در یک میز که جلوی هر کس برگه کاغذ و خودکار موجود باشد ، بنشانید.از آن ها بخواهی تا بالای برگه مشکلی که قرار است حل شود را بنویسند ( دقت کنید که هیچ کس نباید اسم خود را در برگه بنویسد) . به یک نفر بگویید تا با زمان سنج وقت بگیرد.

2- به گروه 3 دقیقه فرصت دهید تا 3 ایده برای حل مسئله بنویسند . آن ها نباید ایده های نوشته شده را ویرایش کنند و یا سعی کنند که آن ها را بهتر کنند. به آن ها اجازه دهید تا آزادانه ایده ها را بنویسند ولی یادآور شوید که حق ندارند با هم بحث کنند.

3- بعد از 3 دقیقه وارد مرحله دوم شوید . برگه ها را جمع کرده ، تا کنید و کنار بگذارید.سپس برگه ها قاطی کرده و به صورت تصادفی برگه ها را بین اعضای گروه پخش کنید . از آن ها بخواهید تا 3 ایده دیگر نیز بنویسند .ایده های نوشته شده می توانند ایده جدید یا تکرار ایده های قبلی باشند.

4- مدیر جلسه تصمیم می گیرد که این جلسه چند بار تکرار شود.

5- بعد از اینکه مراحل نوشتن ایده ها تمام شد ، برگه ها را جمع کرده و همه ایده ها روی وایت برد بنویسید همه بتوانند آن ها را ببینند . سپس درباره اینکه کدام ایده بهترین راه حل برای مشکل مطرح شده است ،بحث کنید.

مزایای فکرنگاری :

استفاده از فکرنگاری چندین مزیت دارد :

  • از آنجایی که در مرحله نوشتن ایده ها هیچ بحث و گفتگویی صورت نمی گیرد ، شما می توانید در زمان بسیار کم تعداد زیادی ایده تولید کنید .

  • تمام اعضای گروه ( حتی ساکت ترین ها و خجالتی ها ) شانس برابری برای ارائه ایده هایشان دارند.

  • برگه ها بدون اسم هستند.بنابراین هیچ کس نمی داند که کدام ایده برای چه کسی است و با این شرایط صداقت و آزادی عقیده در جلسه به وجود خواهد آمد .در این شرایط شرکت کنندگان می توانند با قدرت بر روی ایده های غیرمعمول و عجیب و غریب همفکری کنند.

  • تعویض برگه ها به اعضای گروه کمک می کند تا بتوانند بر روی ایده های سایر اعضا با خلاقیت و تمرکز بالا فکر کنند.

چه زمانی باید از فکرنگاری استفاده کرد ؟

به جرات می توان گفت فکرنگاری برای حل هر مسئله ای کارآیی دارد . این روش اغلب در بازاریابی ، طراحی و زمینه هایی که نیاز به خلاقیت دارند کاربرد دارد. اما رفته رفته در تمامی حوزه ا مورد استفاده قرار می گیرد .هر زمان که احساس کردید طوفان فکری کارآیی لازم را ندارد ، می توانید از فکرنگاری به جای آن استفاده کنید .

نکات کلیدی :
اگرچه طوفان فکری روش رایج تری برای خلق ایده در تیم است ولی در اغلب موارد فکر نگاری بسیار موثرتر است.چرا که باعث می شود تمامی شرکت کنندگان با یک فرصت برابر در خلق ایده ها شرکت کنند . هم چنین علاوه بر افراد برونگرا افراد درونگرا نیز در آن نقش فعالی دارند و شما می توانی تعداد ایده های زیادی در زمان کم خلق کنید.

جایزه 49 هزار تومانی :
عکس جلسات طوفان فکری خودتان را به شماره تلگرام 09301136385 بفرستید تا محصول ( محاسبات سریع ریاضی) به ارزش 49 هزار تومان را به رایگان برای شما بفرستیم.

 

این مطلب چند تا ستاره داره؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *